نظریه دنیس گابور

نظریه دنیس گابور

در سال 1971 «دنیس گابور» فیزیکدان انگلیسی به‌خاطر ساختن نخستین «هالوگرام» جایزه نوبل را از آن خود کرد. الگوی او تصویر مغشوشی بود که در آن، انعکاس حاصل از میدان نور موجی شکل بر یک شی‏ء، روی صفحه‏ای حساس ضبط شده بود. هر بخش این هالوگرام نماینده کل است و با برش قطعه‏ای از هالوگرام و قرار دادن آن در مسیر نور متمرکزی چون لیزر، مجدداً کل تصویر بازسازی می‏گردد؛ لذا کل تصویر در جزءجزء هالوگرام قابل رؤیت است. مفهوم هالوگرام مبین این است که هر جزء به طور دقیق و بی‏کم و کاست دربرگیرنده کل است و می‏تواند برای ساختن مجدد کل هالوگرام به کار رود.

«روپرت شلدریک»نظریه‌ای در مورد حیات ارائه ‏داد که تمام دستگاه‏های عالم نه تنها به‌واسطه عوامل مادی و انرژیک شناخته شده بلکه به‌وسیله حوزه‏های سازمان‏دهندة نامرئی تنظیم شده‏اند. میدان‏های فوق به مفهوم مصطلح دارای انرژی نیستند، زیرا ثأثیرات متقابل آن‏ها ورای موانع زمان و مکان انتقال می‏یابند. موانعی که برای انتقال انرژی معمولی مشکل‏آفرین هستند، در مورد حوزه‏های انرژی مؤثر نیستند، یعنی قدرت تأثیر یک محرک در این حوزه به ابعاد مسافتی بستگی ندارد. نتیجه این‌که روند خلقت، به واقعیت خلاقی شباهت دارد که خود در مسیر تکامل، کلیت‏های تازه را به وجود می‏آورد. پدیده خلقت به‌عنوان روندی متعالی در گسترش وحدتی پیچیده‏تر و متکامل است، وحدتی که با ادراک یگانگی اشیائی که قبلاً منفک در نظر گرفته می‏شدند، درک می‏گردد.

جهان اشیاء جامد و قوانین مکانیکی، اکنون به جهانی از الگوهای موج‏گونه متشکل از تأثیرات متقابل بدل شده است. مفاهیمی چون «ذرات بنیادی»، «جوهر ماده» یا «جسم منفرد» معنای خود را از دست داده‏اند. تمام عالم همچون بافتی سیال از الگوهای غیرقابل تفکیک انرژی به نظر می‏رسد. بنابراین عالم در قالب کلیتی پویا و غیرقابل تجزیه، تعریف می‏شود.

در تجربیات ما گاه بدون دیدن کسی یا شنیدن صدایی، حضور فردی را در اتاق حس می‏کنیم (تأثیرات متقابل حوزه‏ها)، از ارتعاشات خوب و بدِ دیگران صحبت می‌کنیم و از فرستادن انرژی به سوی دیگران یا خواندن افکار آن‏ها گفتگو می‏کنیم. به محض ملاقات با غریبه‏ای، بدون شناخت قبلی، از احساس خود نسبت به او آگاه می‏شویم و درمی‏یابیم که در آینده با او چه ارتباطی خواهیم داشت. دلایل این گونه آگاهی‏ها را می‏توان با توصیف تعادل یا عدم تعادل در تأثیرات حوزه انرژی توضیح داد. همین که خود را به عنوان حوزه انرژی شناسایی کنیم، آگاهی بالاتر، ارتعاشی برتر و انسجامی عظیم‏تر با ما همراه خواهد بود.

نظرات 1 + ارسال نظر
hossein سه‌شنبه 30 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 12:19 ق.ظ http://www.rafte.belogfa.com

سلام خیلی زیبابود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد